maandag 1 oktober 2012

Mens en zingeving: motivatie extra materiaal



Bespreking extra materiaal:

Kamp voor kinderen in moeilijke thuissituatie (videofragment rtv):
http://www.rtv.be/artikels/nieuws/2012081610125644_kamp-voor-kinderen-in-moeilijke-thuissituatie


Dingen die je graag doet, doen én waarbij je anderen blij mee kan maken.  De anderen de tijd van hun leven kunnen geven ...
Zoals kampen begeleiden voor kinderen die een moeilijke thuissituatie hebben of arme kinderen die nooit op vakantie kunnen of gehandicapte kinderen die op vakantie willen. 
Er zijn voor anderen waarbij je jezelf niet uit het oog verliest.

Benefiet voor Yvan Van Echelpoel (twitterberichten):
Er zijn voor vrienden wanneer ze je nodig hebben... zowel emotioneel als financieel.
Iets voor anderen kunnen doen zonder eigen belang.

Elke dag een positief bericht (blog):
http://www.voorpositiviteit.nl
Deze blog geeft elke dag een nieuw bericht over iets positiefs: hoop...inspanning...we zien wel...gaaf...
Het is geweldig om te lezen en het geeft je energie!
Het zijn soms kleine dingen die groots zijn die je zin geven aan het leven!  Die openen jouw ogen opnieuw voor kracht en geluksherkenning!  Door dit te lezen krijg je inzichten waardoor je ook positief gaat handelen...  positief handelen is zingeving...
Vandaag is het bericht 'Zorg voor je lichaam'.  Het is inderdaad lang geleden dat ik nog ben gaan lopen en dat doet eigenlijk deugd.  Nadien voel ik me altijd stukken beter en heb meer energie.  Vanavond trek ik alvast mijn sportschoenen aan.

Zingeving en chiro (visietekst):
http://www.chiro.be/actie/bezinnen-en-stilstaan/visietekst-zingeving-en-chiro
De ervaringen die je beleeft om die samen met anderen te delen of om er voor anderen te zijn of om anderen jou te laten tegemoetkomen in je eigen ik, dat is zingeving.  Samen op weg gaan in goede en kwade tijden en er samen doorkomen ... de belevenissen, het sterken, het spartelen, het plezier ... geven zin aan je leven.  Het maakt je tot wie je bent!

Clouseau eert Kim (you-tube):
http://www.youtube.com/watch?v=JlCygArwMUY&feature=related
Waardering en dankbaarheid uiten naar diegenen die je apprecieert ... het geloof in de andere!
 My father gave me the greatest gift anyone could give another person, he believed in me.”
Dat geeft zin aan ieders leven (gever en nemer) ...
Waardering en dankbaarheid is een positief iets ...
herkennen van de passie van Kim voor tennis...
je eigen passie ontdekken, is een héél belangrijke zingeving aan je leven!
Mijn passie zijn de kleuters ...
Het doet mij enorm deugd dat mijn man me enorm steunt in mijn studie.  Hij gelooft erin dat ik het kan.
Hij erkent mijn passie voor het werken met kleuters en dat stimuleert me echt om de studie vol te houden.
Als ik het dankspel voor meester Kristof en de kinderen had gedaan.  De dankbaarheid en waardering van de meester en de kinderen doet enorm deugd.  Gisteren vroeg nog een kind van die klas of ik nog eens zoiets kwam doen in hun klas.  Dat gaf me echt een warm gevoel.  Het deed me echt deugd die waardering te horen.

“Life is short, Break the Rules.
Forgive quickly, Kiss SLOWLY.
Love truly. Laugh uncontrollably
And never regret ANYTHING
That makes you smile.”
Mark Twain 
Dit citaat vind ik geweldig!  Het gaat erom dat je intens mag beleven wat je wil beleven op het moment...
Je mag zijn wie je bent en hoe je je voelt.  Het gaat hier om puurheid...
Het is de puurheid, de echtheid die mij aanspreekt.  Het diepe, intense gevoel ... dat is de drive van het leven, de zingeving.  Het leven in het "nu".

“Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that is greater than any obstacle.”― Christian D. Larson
Het geloof in jezelf is de grootste zingever van je leven! 
Het geloof dat je eender wat aankunt, sterkt je.  Dat geloof moet je hebben om op de moeilijke momenten te kunnen doorgaan.  Het is dat geloof dat ervoor zorgt dat je dingen bereikt die je wil bereiken.  Het hangt samen met het citaat "Ik wil het, ik kan het en ik doe het - Wish it, dream it and do it!"
Dat citaat heb ik vorig academiejaar en ook dit al, héééééél vééééééééééél gebruikt!  Om door te zetten, om mijn doel te bereiken.  Werken met kleuters is mijn ding en dat gaat heel veel zin geven aan mijn leven.  Het is een roeping.  De opleiding in combinatie met mijn kinderen, gezin en huishouden is heel zwaar.  Vaak heb ik het geloof in mezelf nodig om door te zetten.  Dat geloof is echt zingeving voor mij op die momenten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag uw reactie! Dankjewel!