dinsdag 9 oktober 2012

Mens en natuur: pleidooi welvaart zonder groei Tim Jackson

U kan het pleidooi van Tim Jackson bekijken via deze link:
http://www.ted.com/talks/lang/en/tim_jackson_s_economic_reality_check.html

Tim Jackson ondersteunt zijn pleidooi met volgende argumenten:

Meer productie voor lagere prijzen.  Lagere prijzen die aanzetten tot meer aankopen.  Hierdoor hebben de mensen minder spaargeld tot zelfs meer schulden.
Mensen worden met het systeem van de groei-economie overhaald om meer geld uit te geven aan dingen die je eigenlijk niet nodig hebt, maar omdat iedereen het heeft en/of het indruk maakt, op mensen waar je eigenlijk toch niet echt om geeft.
Dat is de bikkelharde waarheid.  Je moet maar eens kijken naar welke snufjes iedereen heeft.  En trek de kasten en schuiven maar eens open.  Als je alles zou wegdoen wat je het afgelopen jaar niet hebt gebruikt:  de helft van je kasten is leeg.  Denk maar eens aan de kado's die je hebt gekregen afgelopen jaar.  Welke gebruik je frequent en/of heeft zijn nut?
Een maand geleden viel ik achterover.  Ons neefje (8-jaar) kreeg een WII voor zijn verjaardag.
De proporties van kado's is niet meer normaal vind ik.  Het is altijd om ter grootste en om ter meeste.
Eigenlijk kunnen kinderen nog even blij zijn met een posterboek of een dagboek.  Dat moeten we inderdaad gaan inzien!   


Waarom doen we niet wat voor de hand ligt?
Bij het aanbrengen van tochtstrips vroeg zijn 5-jarig dochtertje "Gaan we daarmee de giraffen buiten houden?" ( woordspeling draft = tocht & girafs)
We staan inderdaad niet meer stil bij de "gewone" dingen.  We zijn gefocust op nieuwe dingen hebben.
Het is net zoals als je batterij stuk is van je gsm. Je koopt geen nieuwe batterij, je koopt een nieuwe gsm.  Staan we hier nog bij stil dat we ook een nieuwe batterij kunnen kopen?
Maar op die manier brengen we wel meer schade aan het milieu.

Wat is het doel van de consument?  35 jaar geleden zei Mary Douglas "Het is een sociale wereld te helpen creëren en daar een geloofwaardige plaats in te vinden."  Compleet andere visie dan die aan de basis ligt van het economisch model van nu, vindt Tim Jackson.
Wie zijn we dan?  Die nieuwigheidzoekende, hedonistische, zelfzuchtig individuen of een onbaatzuchtige altruïst?
Inderdaad een goed argument om bij stil te staan.  Vroeger was het consumeren om de dingen die men echt nodig had en het sociale contact.  Tegenwoordig is het consumeren om te consumeren.  Zelf via internet, dus zonder het sociale contact. 
Hier heb ik een dubbel gevoel bij:
enerzijds vind ik het sociale contact belangrijk.  Ik ben ook sneller geneigd om naar een winkel te gaan waar men vriendelijk is t.o.v. een winkel met onvriendelijk, sip personeel.  Het is ook aangenamer om hier in het dorp te winkelen bij de mensen waar je een praatje mee kan maken.
Langs de andere kant vind ik online-shoppen ook tijdswinst waardoor er kwality-time ontstaat voor met mijn eigen kinderen of vrienden iets te gaan doen. Ik verplaats dus eigenlijk het sociale contact naar mensen waarmee ik een nauwere band heb. 
De reclame en wat je ziet wat andere mensen hebben, doet je meer consumeren als nieuwigheidzoekende, zelfzuchtige individuen.

Moeten we onze verantwoordelijkheid niet opnemen om mensen uit de armoede te halen? 
We moeten dat niet doen door de ontwikkeling tegen te houden.
We moeten niet het kapitalisme omverwerpen.  We moeten niet de menselijke natuur veranderen.
We moeten WEL een economie hebben met een doel.  Als basis van de economie plaatsen we een geloofwaardigere, robuustere en realistischer visie op wat het betekent mens te zijn.
Het klopt inderdaad dat er al heel wat armoede is, ook dichtbij ons.  Als we de economie van vandaag geen halt toeroepen, zal er nog veel meer armoede komen.  Alleen kunnen we dat niet.  Zoals Tim Jackson zegt en ook Peter Tom Jones en Vicky Demeyere.  Er moeten grondige veranderingen komen van structuren, culturen en praktijken op economisch, sociaal, cultureel en ethisch vlak.  Hiervoor moet iedereen meewerken: de staat, politici, grote bedrijven en de burgers.  Eigenlijk gaan we niet moeten inboeten, maar terug naar het meer menselijke op zoek gaan.  Wat hebben we nodig?  En daar tevreden mee zijn.  Niet hebzuchtig zijn.  En vooral tijd nemen om eens stil te staan bij waar wij mee bezig zijn.  Dat geeft al veel inzichten waardoor al onmiddellijk een stap is gezet. 

Met dit thema was ik niet begaan.  Zoveel opkomers voor dit en voor dat en de wereld vergaat al zolang...
Maar nu ik hierrond heb gewerkt, is mijn euro gevallen.  Ik heb wel wat inzichten gekregen en wil me actief inzetten om mijn ecologische voetafdruk kleiner te maken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag uw reactie! Dankjewel!