dinsdag 9 oktober 2012

Mens en natuur: ecologische voetafdruk

"De ecologische voetafdruk van de Belg – de oppervlakte die nodig is om al onze grondstoffen te produceren en ons afval te verwerken – bedraagt 8 hectare. De gemiddelde voetafdruk in de wereld per persoon bedraagt 2,7 hectare, terwijl elk van ons eigenlijk maar 1,8 hectare ter beschikking heeft."
Uit: De Standaard, donderdag 14 oktober 2010, Belgische voetafdruk bijna grootste ter wereld, Inge Ghijs.

Via onderstaande link kan je jouw ecologische voetafdruk berekenen:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMA20052007_002

De gemiddelde voetafdruk van de Belg is 8 hectare,
voor de Duitser is dat 5,1 hectare en een Afrikaan scoort gemiddeld een voetafdruk van 1,4 hectare.

Mijn ecologische voetafdruk is 4,7 hectare.  Daar zou ik best fier op kunnen zijn als je het vergelijkt met de gemiddelden.
Maar als je weet dat iedereen maar recht op 1,8 hectare heeft, dan voel ik me verplicht om toch nog meer moeite te doen om mijn ecologische voetafdruk te verminderen.
Vroeger kookte ik meer met verse groenten.  Door de drukte van mijn leven (2 kleine kinderen en deze studie) kook ik regelmatig groenten uit conserven of bokalen.  Dat gaat een stuk sneller.  Misschien toch terug wat meer verse groenten aanschaffen?!  Het is bovendien lekkerder.  Het vraagt wel veel meer tijd.  Frequenter winkelen, groenten wassen, fijnsnijden en een langere kooktijd.
Het moet ook haalbaar blijven in de leefsituatie.  Het proberen waard, maar met een vraagteken.
Zoals in het vorige bericht is het misschien haalbaarder op dit moment om een vegetarische dag in te lassen.  Dat is openstaan voor iets nieuws, maar geen tijdroving.
Wie een recept heeft van een lekkere vegetarische maaltijd, bezorg me dit gerust!

4 opmerkingen:

  1. Proficiat met je ecologische afdruk, volgens mij is die best wel goed. Wij zitten hier iets boven die van jou (5,3).
    En inderdaad ik begrijp wat je zegt als je zegt dat het misschien wel minder kan, en om te proberen op kleine dingen te letten.
    Voor een recept van een lekkere vegetarische maaltijd kan ik niet helpen, ik ben ook op zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met 5,3 hectare zit je een stuk onder de gemiddelde Belgische ecologische voetafdruk. Mag je best trots op zijn. Jullie zijn ook al goed bezig. Maar we mogen niet te snel tevreden zijn als we weten dat we maar recht hebben op 1,8 hectare hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanessa Meersdom17 oktober 2012 om 02:25

    Enkele recepten:

    http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/cannelloni-met-spinazie-en-ricotta


    http://www.evavzw.be/index.php?option=com_content&view=article&id=91:recept&catid=57:culinair&Itemid=142&ID=1060

    http://www.evavzw.be/index.php?option=com_content&view=article&id=91:recept&catid=57:culinair&Itemid=142&ID=730


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel voor de recepten! De eerste die ik ga klaarmaken is de winterse wok. Morgen de ingrediënten eens in huis halen. Ben benieuwd wat de reactie van de kinderen gaat zijn.

    Grtjs Heidi

    BeantwoordenVerwijderen

Graag uw reactie! Dankjewel!